چطور یک کارت ویزیت خلاقانه و حرفه ای طراحی کنیم؟

طراحی کارت ویزیت خلاقانه و خاص کاری نداره!!

فقط باید یاد بگیری به یه سری نکات دقت داشته باشی..

من اینجا، برات نکته ها و رازهایی رو فاش می کنم که تمام طراحای حرفه ای دنیا از اونا برای خلق یک کارت ویزیت خاص استفاده می کنن. اگه اینا رو بدونی و بلد باشی خوب پیاده شون کنی اونوقت یه کارت ویزیت خاص داری!

 

راستی اصلا لازم نیست پول زیادی خرج طراحی خاص و حرفه ای کنی. اگه دوس داشتی روی بنر زیر کلیک کن و از بین 2000 نمونه آماده ی لایه باز، کارت ویزیت مورد علاقه تو انتخاب و دانلود کن.. (نکران نباش، همشون براحتی قابل ویرایش هستن). هر جا مشکلی داشتی من و دوستامم کمکت می کنیم.

 

http://bayanbox.ir/view/7634545602490635534/bban.gif

 

اگر صاحب یک کسب و کار هستید خواه یک کسب و کار کوچک یک نفره یا یک شرکت بزرگ 100 نفره،نیاز به معرفی خود به مشتریان جدید هستید. شما چطور خودتان را معرفی می کنید؟روش های مختلفی برای معرفی وجود دارد که  به نظر من مهم ترین آن کارت ویزیت هست.متاسفانه کارت ویزیت هایی که در ایران  طراحی می شود در بسیاری از موارد بسیار ضعیف و به دور از خلاقیت است و هیچگونه بازخورد مثبتی نمی گیرند.

مهم این است که این کارت باید کاملاً خوانا، حرفه ای، و جذاب باشد و به مشتریان و مخاطبان کمک کند به خاطر بیاورند که شما که هستید، شغل شما چیست و چطور و چگونه با شما تماس داشته باشند.

خلاقیت در طراحی کارت ویزیت می تواند شما را از سایر رقبا متمایز کند چرا که خاص بودن کارت ویزیت شما در ذهن وی می ماند و او تصور بهتری از شما دارد.

در این مقاله نکاتی در مورد کارت ویزیت توسط آکادمی خلاقیت مطرح می شود    که میتوانید با کمک آنها کارت ویزیت خود را از یک تکه کاغذ اوراق که تا هر کس به خانه برسد آنرا در سطل آشغال بیندازد، به یک مامور ارتباطی قدرتمند تبدیل کنید تا مشتریان را همچون سوزن به آهنربا، به کسب و کار خود جذب کنید.

 


 

برخی از کارهایی که کارت ویزیت شما انجام می‌دهد

  1. نام شما و کسب‌وکارتان را به نمایش می‌گذارد.
  2. چشم‌اندازی از نحوه ارتباط با شما را نمایش می‌دهد.
  3. سبک و شخصیت کاری شما را نمایش می‌دهد
  4. کارت ویزیت می‌تواند بسیار جذاب، غیرمعمول، عجیب، و یا بامزه باشد تا نام تجاری شما را مانند یک تبلیغات تلوزیونی، در ذهن مخاطب ماندگار نماید.
  5. کارت ویزیت می‌تواند بین مردم چرخش کند و به دست هرکسی که می‌رسد، همان پیام‌ها را به ایشان نیز منتقل کند

 

 

برای این که یک کارت ویزیت سرشار از خلاقیت داشته باشیم باید به دو جنبه از آن بپردازیم.

1- محتوا: هر  اطلاعاتی که روی کارت درج می شود 

2- فرم: ساختار و سبک طراحی کارت

محتوا در کارت ویزیت خلاقانه

7 نکته ای که باید در محتوای یک کارت ویزیت ارائه بشود

اگر لوگو داشته باشید حتما آن را در کارت قرار دهید چون داشتن لوگو شما را حرفه ای تر نشان می دهد.هر کس که کارت ویزیت شما را در دستش میگیرد باید بتواند هویت برند شما را شناسایی کند و در آینده آنرا هرکجا ببیند، بتواند بلافاصله تشخیص دهد.

توجه کنید که لوگو،برند نیست،برند در واقع ذهنیت مشتری از شماست

 

البته اگر در ابتدا لوگو ندارید خیلی به خودتان سخت نگیرید ولی داشتن آن و درج در کارت ویزیت به هویت بخشی برند شما کمک می کند.

همچنین می توانید در صورت نداشتن لوگو حداقل یک  شعار مناسب برای خود انتخاب کنید تا در ذهن افراد ماندگار شوید.

 

۱. نایک:

فقط انجامش بده!

۲.مک دونالد:

من عاشقشم!

۳.آدیداس:

غیر ممکن وجود نداره.

۴.دیزنی لند:

شادترین نقطه ی روی زمین

۵.ریبوک:

من همانی هستم که هستم.

۶.فولکس واگن:

کوچک فکر کنید.

۷.کی. اف. سی:

غذای عالی

۸.مارک اند اسپنسر:

حق همیشه و کاملاً با مشتری است.

۹.پورشه:

جایگزینی نیست.

۱۰.آی بی ام:

راه حلی برای سیاره هوشمند.

۱۱.سونی:

باورش کن.

۱۲.آی مکس:

بزرگ فکر کن.


2. نام و عنوان شغلی

کارت ویزیتی که بدون نام باشد مانند فردی است که شناسنامه ندارد و هویت این فرد مشخص نیست.حس خوبی به آدم دست نمی دهد و خیلی امیدوار نباشید که افراد به شما اعتماد کنند.پس نوشتن نام خود در کارت ویزیت یک مورد مهم است که نباید فراموش کنید.البته قرار نیست شجرنامه خود را در کارت درج کنید.

 

 

سمت شغلی

می خواهید شما را بر اساس چه کاری بشناسند؟خیلی ها را می بینم که عناوین شغلی زیادی دارند و همه آن ها را در کارت می آورند و این یک اشتباه محض است چرا که تو نمیتوانی یک نسخه برای همه ارائه بدهی

شاید فکر کنی چند پتانسیلی هستی اما مخاطب این ها را از تو نمیخواهد! پس سعی کن اگر چندین شغل هم داری عناوینی که برای شغلت انتخاب میکنی مرتبط به هم باشد.

به طور مثال:

سعید بهزادی،مدرس و مشاور خلاقیت

جواد سقنجری،مدیر عامل شرکت ابر آسا 


شاید مهم ترین مورد در معرفی کسب و کارتان  در کارت ویزیت نتیجه ای است که به کاربر می دهید.برای کسی که کارت ویزیت شما را در دست دارد مهم نیست شما مدیر عامل شرکت X هستید یا نویسنده کتابY برای او مهم است که این کسب و کار شما چه سودی به او می رساند! نتیجه ای که به کاربر می دهید و در کارت ویزیت درج می کنید باید ملموس باشد.

 

به طور مثال:

سعید بهزادی،مدرس و مشاور خلاقیت

من به افراد و سازمان ها کمک می کنم که خلاقیت درونشان پرورش پیدا کند!

——–

جواد سقنجری، مدیر عامل شرکت ابر آسا 

من به شما کمک می کنم تا بتوانید معافیت مالیاتی بگیرید!


اطلاعات تماس خوراک اصلی کارت ویزیت است. در صورتی که میخواهید اشخاص با شما تماس بگیرند، باید به آنها بگویید چطور این کار را انجام دهند.

این که شماره شخصی یا کاری خود را بگذارید بستگی به خودتان دارد که مخاطب چطور بخواهد با شما ارتباط برقرار کند، اما سعی کنید  تا انجا که میتوانید شماره شخصی خود را در کارت ویزیت درج نکنید!(یک راه حل این هست که آیدی تلگرام خود را قرار دهید) اما شماره تلفن ترجیحا ثابت  حس بهتری در مخاطب ایجاد می کند

 

همچنین می توانید اطلاعات شبکه های مجازی خود را در کارت ویزیت درج کنید. مثلا اینستاگرام،تلگرام،لینکدین و…

البته مواظب باشید شورش رو در نیارید! بیشتر از 3 تا شبکه اجتماعی نگذارید

 


5-کال تو اکشن داشته باشد

برای  اثر گذاری و ماندگاری برند خود حتما باید کال تو اکشن(CALL TO ACTION ) داشته باشید. ساده بخوام بگم کال تو اکشن یعنی دعوت به یک اقدام.

به طور مثال: یک پیامک به شماره 200090 بفرستید تا کتاب خلاقیت با جیب خالی را رایگان برای شما ارسال کنیم.

در دعوت به اقدام باید اطلاعات مشتری را دریافت کنید تا بتوانید عملیات بازاریابی خود را روی او انجام بدهید

 

 

در مثال بالا وقتی که مشتری به ما پیام می فرستد شماره او در پنل پیامک ما ذخیره می شود و بعدا می توانیم عملیات بازاریابی را اجرا کنیم و او را تبدیل به مشتری بالقوه کنیم.

همچنین از گذاشتن وب سایت در کارت ویزیت غافل نشوید.


در بخش اول در مورد محتوا کارت ویزیت خلاقانه صحبت کردیم و در ادامه می خواهیم به کارت ویزیتمان روح بدهیم و فرم را طراحی کنیم.

طراحی در کارت ویزیت خلاقانه

6 نکته ای که باید در فرم و طراحی یک کارت ویزیت خلاقانه رعایت کنید.

شما اگر بهترین محتوا هم در کارت ویزیت داشته باشید ولی طراحی ضعیف و کسل کننده باشد،محکوم به شکست هستید،چون مشتری اولین چیزی که معمولا می بیند ظاهر یک کارت است پس ادامه این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید

1- رنگ سازمانی

قرمز یا آبی؟سبز یا زرد؟ مهم نیست، مهم این است که برند شما چه رنگی هست؟احتمالا اگر بگویم ایرانسل رنگ زرد در ذهن شما تداعی می شود. اگر بتوانید با یک رنگ خاصی در دل مشتری وارد شوید خیلی عالی است البته هیچ اجباری به انتخاب رنگ برند در وهله اول نیست. مثلا من رنگ سازمانی ام را بنفش انتخاب کردم.چون بنفش نشانه خلاقیت است و در وب سایتم،کتابم و سر تا سر محصولاتم از این رنگ استفاده می کنم. رنگ سازمانی را می توانید در لوگو،زمینه کارت یا فونت ها استفاده کنید.از رنگ بندی مناسب برای متن و اطلاعات درج شده در کارت استفاده نمایید تا چشم بیننده در کمترین زمان ممکن قادر به تفکیک کردن قسمتهای مهم و قسمت های دیگر کارت باشد.

 

روانشناسی رنگ ها را بخوانید

حتما  کتاب ها یا مراجع مختلفی که در مورد روانشناسی رنگ ها وجود دارد را مطالعه کنید چرا که دانستن روانشناسی رنگ علاوه بر زندگی در کسب و کار شما نیز کاربرد زیادی دارد.

مثلا:

رنگ آبی

یادآور اعتماد، انعطاف پذیری و محافظه کاری است. این رنگ اشاره به آرامش و سکون دارد و نشانه سلامت فیزیکی و روانی است. آبی ارتباطات را افزایش می دهد و برای یک مشاور حرفه ای، یک روانشناس، یک حسابدار یا یک مشاور مالی، انتخاب بسیار خوبی است.

 

رنگ قرمز

این رنگ نشان دهنده یک تجارت پویا و مشتاق است.

این رنگ جلب توجه فراوان دارد و حواس فیزیکی را به شدت تحریک می کند. بنابراین، برای مشاغلی مانند فست فود و یا هر شغلی که فعالیت و سرعت در آن وجود دارد، مناسب است.

البته از جنبه منفی، این رنگ تداعی کننده خشم، عصبانیت و انتقام است. برای استفاده از رنگ قرمز در کارت ویزیتتان، شما باید فردی با اعتماد به نفس بالا و مدعی باشید که دنبال جلب توجه فراوان در لحظه هستید.

ین کارت ویزیت، یک آدم دلسوز و مهربان را معرفی می کند.

رنگ صورتی

نشانه آرامش بخشی و امنیت است و اغلب مناسب مشاغلی می باشد که با خانم ها سر و کار دارد. مشاغلی مانند لوازم آرایشی، مد، سالن زیبایی و به طور کل مشاغل رمانتیک.

یا توجه به لطافت و شیرینی این رنگ، برای مشاغلی مانند شکلات فروشی یا هر مکانی که چیزهای شیرین در آن به فروش می رسد، می تواند مناسب باشد.

رنگ خاکستری

در پاسخ به این سوال که رنگ خاکستری نشانه چیست، می توان گفت رنگ خاکستری تداعی کننده بی طرفی، محافظه کاری و کم حرفی است.

خاکستری یک رنگ کاملا مطمئن برای بسیاری از برنامه های تجاری است. این رنگ قابلیت ترکیب با تمام رنگ ها را دارد و می تواند پیام های مختلف جهت اهداف گوناگون ایجاد کند.

خاکستری رنگ بسیار خوبی برای پس زمینه است زیرا خیلی جلب توجه نمی کند و به همین دلیل باقی رنگ ها به راحتی روی آن چاپ می شود و پیامشان را منتقل می کنند. انتخاب یک رنگ درست برای چاپ روی زمینه خاکستری می تواند انرژی، زنده دلی، شور و هیجان را روی کارت شما ایجاد کند.

ترکیب خاکستری با کمی سیاه و سفید، می تواند انتخاب خوبی برای مشاغل قانونی و مالی باشد. چرا که به خوبی قدرت و کنترل را به نمایش در می آورد.


2- ساختار فونت مناسب باشد

 

نوع فونت کارت ویزیت

بزرگ ترین اشتباهی که از طراحان کارت ویزیت می بینم این اسن که از فونت های پیش فرض مثل Arial و Tahoma برای متون خود استفاده می کنند. کج سلیقگی ترین انتخاب در فونت ها، فونت های پیش فرض است.

اشخاص و سازمان های حرفه ای از فونت های منحصر به فرد خودشان استفاده می کنند. اگر بتوانید فونت خودتان را داشته باشید که محشر است اما فونت هایی هم هستند که شیک و جذاب هستند.

پیشنهاد من استفاده از فونت های یکان،زر،میترا،ایران سنس و… است.

باز هم بسته به نوع کارتان میتوانید فونت های مختلف و زیبای فارسی را استفاده کنید.

راستی بیش تر از 2 فونت در کارت ویزیت خود استفاده نکنید.

 رنگ فونت کارت ویزیت

سعی کنید رنگ مناسبی برای فونت استفاده کنید اگر زمینه شما رنگ قرمز هست،از رنگ هایی که با رنگ قرمز هارمونی دارد استفاده کنید.

مثلا مکمل قرمز سبز هست.

توجه شما را به چرخه رنگ  جلب می کنم که می توانید بهترین رنگ ها را با همدیگر ترکیب کنید و یک ابزار فوق العاده برای کارتان هست.البته سعی می کنم در یک پست رنگ مناسب برای یک برند را بررسی کنم.

 

اندازه استاندارد فونت کارت ویزیت

 

آیا همه چیز بر روی کارت ویزیت شما خوانا است؟ یا باید از ذره بین استفاده کنید؟! اگر متن شما بیش از اندازه کوچک باشد، کارت ویزیت شما دارای عیب و نقص است. همه افراد دید 100% ندارند و اگرهم داشته باشند، زحمت خواندن کارت را به خود نمی دهند. بله، شما باید مطالب زیادی را بر روی کارت جا دهید، ولی اگر هیچ کس آن را نخواند چه فایده ای خواهد داشت؟ مطمئن شوید که فونت هایی که استفاده کرده اید، کوچک تر از 8 نیستند. همچنین اندازه فونت ها نباید بیش از حد بزرگ باشد که از جذابیت کارت بکاهد. البته طبیعی ست که با توجه به محدوده سایز و ابعاد کارت نمی توان تمام آن ها را در یک سطح اندازه قرار داد.

 


3- فضای تنفس به مخاطب  بدهید!

 

کارت ویزیت را خل شلوغ نکنید، انواع اطلاعات اضافه، توضیح انواع کالا و خدمات و عنوان کردن طرح های تشویقی و تضمینی مطالبی است که جایی بر روی کارت ویزیت ندارد. توضیح شما از کالا یا خدماتتان باید بسیار کوتاه و مختصر و گاه در حد یک نام باشد. کارت ویزیت برگه ی تبلیغاتی نیست و جهت معرفی راه های تماس و برقراری ارتباط است. توضیحات مفصل و مختلف را در سایت بیاورید و برای ارجاع به آن آدرس سایت را روی کارت ویزیت درج کنید.

منظور از فضای تنفس دقیقا همین است،اطلاعات بیش از حد و شلوغی طرح باعث می شود فرصت نفس کشیدن را از مخاطب بگیرید.گاه اوقات فضای تنفس یعنی اینکه در قسمتی از کارت ویزیت هچ نوشته ای نباشد و انجا فضای مناسب برای نفس کشیدن کاربر باشد.

اگر دقت کنید در کتاب ها حاشیه ها از دو  طرف یعنی چپ و راست سفید هستند و این فضای سفید در هنرهای تجسمی و نیز گرافیک معنی فضای تنفس را میدهد. البته به کمک رنگهای بسیار روشن نیز میتوان در معماری هر اثری این حالت را ایجاد کرد. یک کارت ویزیت خلاقانه باید فضا تنفس داشته باشد.


4- طراحی مسیر دید

اگر بخواهم به زبان ساده بگویم،طراحی مسیر دید یعنی اینکه اولین چیزی که می خواهید مخاطب در کارت ویزیت شما ببیند چی هست؟ یعنی در اولین نگاه دوست دارید مخاطب چه چیزی ببیند و بعد از آن چه چیزی؟

مثلا در کارت ویزیت زیر به نظر شما اولین چیزی که چشم می بیند چی هست؟ به نظر من اولین مورد پرچم آلمان هست،بعد متن “کامیاران افق پایدار” و بعد…

چطور میتوانیم از طراحی مسیر دید استفاده کنیم؟

باید از خودمان سوال بپرسیم مهم ترین عاملی که می خواهیم به مخاطب انتقال بدهم چیست؟ اگر برایتان سایت شرکت در اولویت است طوری مسیر دید را برای کاربر طراح کنید که سایت در اولویت باشد

 

5- از عکس های مناسب استفاده کنید

استفاده از عکس روی مغز قدیم که اوج احساسات است تاثیر می گذارد و اصطلاحا او را قلقلک می دهد. همچنین ارزش یک تصویر هزار برابر یک کلمه هست.

البته باید تمام سعی خود را بکنید که عکس مناسب استفاده کنید که مربوط به کار شما باشد. گرچه جای زیادی برای عکس ندارید اما می توانید از عکس های وکتور  مانند یا آیکون ها استفاده کنید.

 

6- از بارکدها دو بعدی و سه بعدی استفاده کنید!

کد QR راه مناسبی برای انتقال سریع اطلاعات تماس مانند آدرس سایت است و میتواند شخصیت حرفه ای به شرکت و طراحی کارت ویزیت شما بدهد. برای ساخت کد QR خود میتوانید ازابزار QR رایگان این وب سایت استفاده کنید. با ساخت Qr و گذاشتن اطلاعات در آن افراد می توانند با اسکن کردن ان کد به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. وقتی فضای زیادی در کارت ویزیت ندارید،میتوانید اطلاعات خود را در سایتتان بگذارید و سپس با بارکد دو بعدی آن را انتقال دهید.

 

لینک منبع

 

 

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
آخرين مطالب
Designed By Layebaaz Copyright © 2020